Niedawno byłem kupić akumulator. Wiele osób na tym forum zastanawiało się czy warto kupić większy i czy to ma jakieś znaczenie. Chciałbym tutaj ostrzec te osoby oraz wszystkich innych, którzy zamierzają kupić nowy (wiadomo zima, mrozy - stary akumulator leży).
Otóż należy dokładnie dopasować akumulator do danego silnika, ewentualnie modelu samochodu. Broń Boże nie kupować zbyt dużego. Np. do silnika 1.6 (55 kW) wystarczy 45 aH maksymalnie 50 aH (ja np. musiałem kupić 52 aH i ten też jeszcze się zmieści).
O co chodzi?
Kupując akumulator o większej pojemności narażamy się na jego uszkodzenie (rozładowanie) oraz utratę gwarancji. Dlaczego? Alternator zastosowany w aucie najzwyczajniej go nie doładuje - i nie słuchajcie nikogo, kto mówi Wam, że to bzdura, czy to że tylko na krótkich odcinkach. Zatem gdybym kupił sobie AKU np. 60 aH, który padł by mi po pół roku to nici z gwarancji.
Poza tym - większa pojemność nic Wam nie da - akumulator służy jedynie do rozruchu auta, później jest kolejnym odbiornikiem prądu (doładowuje się) i nie dodaje energii (dlatego jeśli odpalimy na rozładowanym akumulatorze auto kablami rozruchowymi to auto chodzi, bo ma prąd z alternatora).
Są to informacje sprawdzone, znalezione w Internecie i potwierdzone przez fachowca, który zajmuje się TYLKO akumulatorami. _________________ Wszystko o LPG:instalacja gazowa do samochodu
Dołączył: 18 Paź 2008 Posty: 120 Skąd jesteś (miejscowość / region): Mińsk Maz Posiadane auto: seat toledo II 1.9 TDI 1999
Piwa: 1/0
Wysłany: Sob 10 Sty 2009, 19:31
Temat postu:
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
kolego silniki benzynowe zez prądu w akumiletorze nie będą pracoweały bo alternator ładuje do akumulatora a z niego dalej. a jak ktoś kupi kilka amper większy akumulator to napewno nic sie złego nie nie dzieje a alternator napewno doładuje bo wszystkie akumulatory mają 12V a amperogodziny tylko pozwalają dłużej kręcić rozrusznikiem. nie zgodzę sie z tym fachowcem.
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
Pełna zgoda z paweleq, natomiast wypowiedzi rafałskrzek nie będę komentował.
Warto pamiętać, że to forum pomaga użytkownikom aut w rozwiązywaniu problemów, więc siadając do komputera i pisząc o akumulatorze, czy alternatorze trzeba wrócić do wiedzy wyniesionej ze szkoły o tym co to jest napięcie, natężenie prądu, pojemność itd.
Ręce opadają... _________________ ...
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
to juz nie wiem kogo słuchać, ale też wydaje mi sie że kolega pawelq niema racji bo przecież alternator w każdym aucie podaje taki sam prąd z tego co pamietam to 14,4
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
nie prąd 14,4 a napięcie, które nie powinno być większe.
Amperogodzina (Ah) Iloczyn natężenia prądu (mierzonego w amperach) przez długość czasu (w godzinach) przez jaki bateria jest w stanie dostarczać prądu o tym natężeniu. W amperogodzinach podaje się zazwyczaj pojemność baterii/akumulatorów - zgodnie z definicją, bateria o pojemności (C) 1Ah jest w stanie dostarczać prądu o natężeniu 1A przez godzinę, prądu o natężeniu 0,5A przez dwie godziny, itd.
Prąd ładowania/rozładowania dla akumulatorów często wyrażany jest w wielokrotnościach C - np. prąd 0.1C dla akumulatora o pojemności 40 Ah (4000mAh) to 4A.
Wniosek jest taki, że jeżeli zmieniam akumulator zalecany przez producenta na akumulator z większą pojemnością to na ładowanie go potrzebujemy większy prąd który ma nam dać alternator (którego nie zmieniamy). Przy pełnym obciążeniu prądu (światła, radio, wentylator, itp) może okazać się, że akumulator nie będzie doładowany (max prąd alternatora) co spowoduje jego uszkodzenie. Pozdrawiam
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
Ja słyszałem o napięciu ładowania 14V, natomiast o stanie akumulatora 13,3V (trochę używany) oraz 13,7V (dobrze naładowany) - takie napięcie powinniśmy dostać na mierniku (aczkolwiek to są informacje niepotwierdzone).
rafałskrzek ja nie powiedziałem, że silnik będzie pracował bez akumulatora. W czasie uruchomienia silnika i alternatora, akumulator pełni funkcję stabilizatora czy separatora (już nie pamiętam dokładnie).
Na jakiej podstawie podważasz te informacje?
Proponuję pogadać z osobami, które zajmują się sprzedażą akumulatorów oraz przedstawicielami różnych firm. Spytajcie, co będzie jeśli np. do silnika 1.4 benzyna damy np. 70aH lub 100aH... _________________ Wszystko o LPG:instalacja gazowa do samochodu
Dołączył: 18 Paź 2008 Posty: 120 Skąd jesteś (miejscowość / region): Mińsk Maz Posiadane auto: seat toledo II 1.9 TDI 1999
Piwa: 1/0
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 20:41
Temat postu:
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
Witam
jak kupi sie akumulator 70 Ah do silnika 1.4 to będzie można przejechać z kilometr na rozruszniku i nic więcej sie nie bedzie działo negatywnego. a od czego jest regulator napiecia w każdym alternatorze????? podam przykład aby uruchomić silnik diesla o pojemności ok 6 litrów i mocy 150 km potrzeba akumulator 190 Ah, a do 1.9 TDI 70 Ah a alternatory są takie same i bez problemu można ja zamienić a swoje informacje biorę z doświadczenia. ale możecie wierzyć ludziom spredającym akumulatory. pozdrawiam
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
Jednym słowem napęd hybrydowy: rozrusznik + akumulator. Wystarczy tylko często doładowywać akumulator i mieć w zapasie kilka rozruszników na wymianę.
Ale tego pytania o regulator napięcia w kontekście całej wypowiedzi nie rozumiem. _________________ ...
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
rafałskrzek napisał:
Witam
jak kupi sie akumulator 70 Ah do silnika 1.4 to będzie można przejechać z kilometr na rozruszniku i nic więcej sie nie bedzie działo negatywnego. a od czego jest regulator napiecia w każdym alternatorze????? podam przykład aby uruchomić silnik diesla o pojemności ok 6 litrów i mocy 150 km potrzeba akumulator 190 Ah, a do 1.9 TDI 70 Ah a alternatory są takie same i bez problemu można ja zamienić a swoje informacje biorę z doświadczenia. ale możecie wierzyć ludziom spredającym akumulatory. pozdrawiam
6 litrów i 150 HP to ciekawa maszyna, powiedz jaka. Jakaś maszyna co potrzebuje tylko moment obrotowy?
Pasują tzn. mają takie same mocowanie? Kolejną rzeczą jest, że dużo producentów stosuje większe alternatory (prąd jest większy, obudowa taka sama) ten sam silnik np 1,9 TDI w leonie ma alternator 120A który jest też stosowany w VW transporterze 3,2 V6 231 HP, Jak również w Fordzie Galaxy 2,8 V6 204 HP,
LEON (1M1) 1.8 20V, 1999.11-> 1781 ccm, 125 HP ma alternator 90A i wygląda dokładnie tak samo dlatego zalecany jest mniejszy akumulator.
Wszystko idzie policzyć, napięcie jest znane prąd alternatora jest znany moce odbiorników w większości też. Więc do dzieła i liczyć jaki można dać akumulator największy.
Ja bym fabryki nie poprawiał bez wiedzy dlatego, że nie wiem długo będzie działał alternator na maksymalnym obciążeniu.
Regulator napięcia jak sama nazwa wskazuje reguluje napięcie (nie więcej niż 14,4V w rzeczywistości przy sprawnym akumulatorze jest ok 13,7V) a nie reguluje prądu.
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
dziś z ciekawości sprawdziłem napięcie ładowania bo po tych pierwszych mrozach jak autko stało pod pracą to był lekki problemik z odpaleniem mimo że akumulator ma jakiś rok. Wyszło 14,18V a jak włączyłem światła mijania, przeciwmgielne, podgrzewanie szyby, nawiew na 4 to ładowanie spadło do 11,9V, trochę mnie to zmartwiło bo wydaje mi się że powinno być więcej, czy to wina regulatora, czy na wolnych obrotach to norma? Niestety nie miał mi kto dodać gazu żeby sprawdzić jak to wygląda na wyższych obrotach
Dołączył: 19 Wrz 2010 Posty: 201 Skąd jesteś (miejscowość / region): Racibórz Posiadane auto: BMW 39
Piwa: 5/2
Wysłany: Nie 05 Gru 2010, 13:07
Temat postu:
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
To więc pytanie.
Mam Tolka 1.9TD
Mam Centre ale Ona juz nie domga,brak tego kopniecia przy rozruchu.
Oczko wskazuje naładowanie ale o pojemnosci juz nic nie mowi.
U poprzedniego własciciela auto długo stało,wiec i akus mogł juz wykorkowac.
Wiec jaki akumulator najlepiej kupic??
Co prawda szukałem innych informacji ale podsumuję może w tym wątku z otwartym pytaniem na końcu.
Dobranie pojemności akumulatora do pojazdu wiąże się głównie z takimi wartościami jak:
1. Napięcie - co jest oczywiste bo wszystkie prawie samochody osobowe wykorzystują akumulatory 12V.
2. Pojemność - Co pozwala na odpowiednią ilość rozruchów i w miarę komfortową obsługę bez konieczności doładowywania.
3. Maksymalny prąd rozruchowy - parametr nie bagatelny trudno sobie wyobrazić odpalanie ciągnika siodłowego za pomocą akumulatora 45Ah.
Co do ładowania w czasie jazdy to rozróżniając sposób ładowania, doładowywanie (które występuje w pojeździe)0,1*Q20 podładowywanie 0,8*Q20, oraz ładowanie wyrównawcze 0,05*Q20[A], wiemy, że akumulator w samochodzie nigdy nie jest tak mocno ładowany jak na zewnątrz.
Różni producenci i różne konstrukcje powodują możliwość "upchnięcia" w takiej samej skrzynce 50Ah jak również 60Ah, są też pośrednie pojemności jak 55, 62, 64, 77Ah tak czy inaczej w większości samochodów napięcie ładowania musi się mieścić w określonych granicach dla ogniw 1,75 do 2,4 V, nowsze wytrzymują więcej niż dawne konstrukcje ze względu na lepsze materiały termoizolacyjne, są dzięki temu odporniejsze na przegrzanie "gotowanie" niż stare poczciwe Centry z socjalizmu.
Tzw. pojemność to prąd znamionowy oznaczający łopatologicznie ile prądu wyda nam akumulator do całkowitego rozładowania.
Ponieważ panuje unifikacja (jednakowe alternatory w różnych pojazdach często nawet z różnej pojemności silnikami) i wydajność Alternatorów w samochodach wielokrotnie przekracza zapotrzebowanie akumulatora to praktycznie samochód z akumulatorem 45Ah da radę naładować nawet 77Ah akumulator a próg ładowania (jakim prądem będzie ładowany) jest ustawiony w regulatorze napięcia (by go nie zagotować).
I tu mamy sedno sprawy, prąd ładowania wyrażany w [A] Amperach nie powinien przekraczać 10% pojemności czyli dla 45Ah to 4,5A dla 80Ah to będzie 8 A, wartości też oczywiście zależą od "marki" (czyt. jakości) akumulatora jego konstrukcji czy jest kwasowy czy nowocześniejszy "żelowy", i tak w trakcie jazdy dopiero po przekroczeniu ustawionych obrotów regulator "puszcza" napięcie doładowując akumulator.
Wniosek, jest taki, że na wolnych obrotach raczej nie doładujemy akumulatora, ale przynajmniej gazy zapracują, więc warto odpalać auto codziennie.
Zalety: Odpowiedź nasuwa się sama, zastosowanie akumulatora o zbyt dużej pojemności daje możliwość łatwiejszego rozruchu (ma większy max prąd rozruchowy) i większej ilości rozruchów.
Wady: Naładowanie zajmie znacznie więcej czasu, więc przy krótkich odcinkach drogi znacznie częściej będziemy musieli się "wspomagać", oraz ustawienie większego prądu ładowania spowoduje znacznie większe obciążenie silnika i co za tym idzie nieco podwyższone spalanie. (ta sama zasada co jazda bez świateł i na światłach czy włączonej dużej ilości odbiorników, piece Audio itp.)
W praktyce każdy akumulator z biegiem lat traci zarówno na wydajności max prądu rozruchowego jak i pojemności jednak nie zmienia się prąd ładowania ustawiony zwykle przez producenta samochodu w regulatorze napięcia i doborze odpowiedniej wielkości alternatora.
Więc aby stare 5 letnie akumulatory nie zaczęły nam się gotować pod koniec swojego żywota (lub co gorsza nie doszło do zwarcia), przekładki izolacyjne w akumulatorze stopniowo zaczynają przepuszczać by gwałtownie nie rósł opór aż w pewnym momencie następuje tak szybka wymiana elektronów, że któraś z płyt w szybkim czasie przestaje być Katodą (staje się obojętna) i jak w zużytej baterii ustaje proces chemiczny który wydawałoby się mógłby trwać w nieskończoność (ale tak jest tylko w teorii, i bajkach).
Zjawisko to często obserwowane jest w dobrych markowych akumulatorach gdy jeszcze wczoraj kręcił bardzo dobrze a dziś już wskazuje 10V. O ile nie nastąpiło tzw oberwanie celi to właśnie odpowiada za to fachowo zaprojektowana śmierć akumulatora.
I tak więc mamy: wielkie akumulatory wymagają większego spalania co odwrotnie czytelne oznacza większe silniki wymagają większych akumulatorów. Jednak w ramach niewielkich przeróbek jest tolerancja oznaczająca możliwość zastosowania nieco większych pojemności dla danego alternatora i ustawień regulatora napięcia, oraz w ramach tych samych pojemności można wybrać akumulator o lepszych parametrach i większym maksymalnym prądzie rozruchowym.
na koniec ciekawe pytanie dotyczące naładowania:
Akumulator nawet jak jest w 100% naładowany zawsze będzie pobierał jakiś prąd który już go co prawda nie ładuje, ale jednak zamyka obwód prostownika który dla 45..55Ah wykazuje ok 0,5A. Czy dla akumulatorów o większej pojemności jak w Dieslu 70..80 Ah w pełni naładowany akumulator nadal bierze bez końca 0,5A czy więcej ?
I jak się w tym wypadku zachowują akumulatory żelowe zwykle stosowane np. w przypadku gdy akumulator jest pod siedzeniem w kabinie czy mikroprocesorowy prostownik może przyjąć, że jeśli przez pół godziny nie spada pobór prądu i jest stały na minimalnym poziomie to akumulator jest w pełni naładowany ? Jak wiadomo samo napięcie nie jest jedynym parametrem wskazującym naładowanie akumulatora a w bezobsługowych raczej nie bada się poziomu gęstości cieczy (elektrolitu).
Dołączył: 05 Sie 2008 Posty: 4345 Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin Posiadane auto: Leon Sport 1,9 TDI 110 KM
Piwa: 149/6
Wysłany: Wto 04 Sty 2011, 15:53
Temat postu:
Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator
Mroziu czyli od października sporo się zmieniło i nie kręci już ta Centra "jak ta lala"?
Wejdź na stronę Centry, tam masz kreator doboru akumulatora do modelu auta. _________________
Kupiłem nowy akumulator do swojego Toledo. Koleżka, który mi go założył sprawdził ładowanie z alternatora. O ile dobrze pamiętam w zależności od tego jakie były obroty silnika i co pracowało w aucie (światła, klimatyzacja itp.), ładowanie wynosiło 12,5V. Mechanior ów, o którym piszę stwierdził, że to za mało i w ten sposób szybko zniszczę aku.
Może mnie ktoś oświecić, czy facet prawił mądrze, czy też po prostu szuka łosia, któremu "coś" naprawi i dzięki temu już będzie dobrze, a w jego kieszeni wyląduje przyjemna kwota?
Będę wdzięczny za opinię.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Seat ) Dyskusje ogólne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.