Seat

ogłoszeniaceny używanychwiadomościdealerzyforumczęścioponyksiążkilinkitapetyopiniedekoder VIN
  FAQ    Szukaj    Użytkownicy    Regulamin    Grupy    Czat    Rejestracja 
  Profil    Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości    Zaloguj    iboi - ogłoszenia

( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator



 
postów na stronie: 10 20 50
   Forum SEAT Forum Strona Główna -> ( Seat ) Dyskusje ogólne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
paweleq

Auto Maniak



Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 568
Skąd jesteś (miejscowość / region): JG/Dolnośląskie
Posiadane auto: Seat Cordoba 1.6i LPG, 1996
Piwa: 4/1
Wysłany: Sob 10 Sty 2009, 15:59
Temat postu:

Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Witam,

Niedawno byłem kupić akumulator. Wiele osób na tym forum zastanawiało się czy warto kupić większy i czy to ma jakieś znaczenie. Chciałbym tutaj ostrzec te osoby oraz wszystkich innych, którzy zamierzają kupić nowy (wiadomo zima, mrozy - stary akumulator leży).

Otóż należy dokładnie dopasować akumulator do danego silnika, ewentualnie modelu samochodu. Broń Boże nie kupować zbyt dużego. Np. do silnika 1.6 (55 kW) wystarczy 45 aH maksymalnie 50 aH (ja np. musiałem kupić 52 aH i ten też jeszcze się zmieści).

O co chodzi?

Kupując akumulator o większej pojemności narażamy się na jego uszkodzenie (rozładowanie) oraz utratę gwarancji. Dlaczego? Alternator zastosowany w aucie najzwyczajniej go nie doładuje - i nie słuchajcie nikogo, kto mówi Wam, że to bzdura, czy to że tylko na krótkich odcinkach. Zatem gdybym kupił sobie AKU np. 60 aH, który padł by mi po pół roku to nici z gwarancji.

Poza tym - większa pojemność nic Wam nie da - akumulator służy jedynie do rozruchu auta, później jest kolejnym odbiornikiem prądu (doładowuje się) i nie dodaje energii (dlatego jeśli odpalimy na rozładowanym akumulatorze auto kablami rozruchowymi to auto chodzi, bo ma prąd z alternatora).

Są to informacje sprawdzone, znalezione w Internecie i potwierdzone przez fachowca, który zajmuje się TYLKO akumulatorami.
_________________
Wszystko o LPG: instalacja gazowa do samochodu
Powrót do góry
rafałskrzek

Stały Bywalec



Dołączył: 18 Paź 2008
Posty: 120
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mińsk Maz
Posiadane auto: seat toledo II 1.9 TDI 1999
Piwa: 1/0
Wysłany: Sob 10 Sty 2009, 19:31
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


kolego silniki benzynowe zez prądu w akumiletorze nie będą pracoweały bo alternator ładuje do akumulatora a z niego dalej. a jak ktoś kupi kilka amper większy akumulator to napewno nic sie złego nie nie dzieje a alternator napewno doładuje bo wszystkie akumulatory mają 12V a amperogodziny tylko pozwalają dłużej kręcić rozrusznikiem. nie zgodzę sie z tym fachowcem.
Powrót do góry
altera

Stały Bywalec



Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 132

Posiadane auto: Palio 1.2 16V
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 10 Sty 2009, 19:51
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Pełna zgoda z paweleq, natomiast wypowiedzi rafałskrzek nie będę komentował.
Warto pamiętać, że to forum pomaga użytkownikom aut w rozwiązywaniu problemów, więc siadając do komputera i pisząc o akumulatorze, czy alternatorze trzeba wrócić do wiedzy wyniesionej ze szkoły o tym co to jest napięcie, natężenie prądu, pojemność itd.
Ręce opadają...
_________________
...
Powrót do góry
marcin 82
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 2143
Skąd jesteś (miejscowość / region): KRA....
Posiadane auto: leon,1.6 16v AZD.LPG,2001r/ focus 2,0 tdci 2010 titanium
Piwa: 84/3
Wysłany: Sob 10 Sty 2009, 20:08
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


to juz nie wiem kogo słuchać, ale też wydaje mi sie że kolega pawelq niema racji bo przecież alternator w każdym aucie podaje taki sam prąd z tego co pamietam to 14,4
Powrót do góry
fipe

Debiutant



Dołączył: 06 Sie 2008
Posty: 16

Posiadane auto: Volvo 850 2,5td 1997r; Seat leon 1,9td 2000r; Mercedes W201 2.0D 1987r;
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 01:08
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


nie prąd 14,4 a napięcie, które nie powinno być większe.
Amperogodzina (Ah) Iloczyn natężenia prądu (mierzonego w amperach) przez długość czasu (w godzinach) przez jaki bateria jest w stanie dostarczać prądu o tym natężeniu. W amperogodzinach podaje się zazwyczaj pojemność baterii/akumulatorów - zgodnie z definicją, bateria o pojemności (C) 1Ah jest w stanie dostarczać prądu o natężeniu 1A przez godzinę, prądu o natężeniu 0,5A przez dwie godziny, itd.
Prąd ładowania/rozładowania dla akumulatorów często wyrażany jest w wielokrotnościach C - np. prąd 0.1C dla akumulatora o pojemności 40 Ah (4000mAh) to 4A.
Wniosek jest taki, że jeżeli zmieniam akumulator zalecany przez producenta na akumulator z większą pojemnością to na ładowanie go potrzebujemy większy prąd który ma nam dać alternator (którego nie zmieniamy). Przy pełnym obciążeniu prądu (światła, radio, wentylator, itp) może okazać się, że akumulator nie będzie doładowany (max prąd alternatora) co spowoduje jego uszkodzenie. Pozdrawiam
Powrót do góry
Reklama








Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 01:08
Temat postu:

reklama


Powrót do góry
paweleq

Auto Maniak



Dołączył: 20 Lip 2008
Posty: 568
Skąd jesteś (miejscowość / region): JG/Dolnośląskie
Posiadane auto: Seat Cordoba 1.6i LPG, 1996
Piwa: 4/1
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 11:14
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Ja słyszałem o napięciu ładowania 14V, natomiast o stanie akumulatora 13,3V (trochę używany) oraz 13,7V (dobrze naładowany) - takie napięcie powinniśmy dostać na mierniku (aczkolwiek to są informacje niepotwierdzone).

rafałskrzek ja nie powiedziałem, że silnik będzie pracował bez akumulatora. W czasie uruchomienia silnika i alternatora, akumulator pełni funkcję stabilizatora czy separatora (już nie pamiętam dokładnie).
Na jakiej podstawie podważasz te informacje?

Proponuję pogadać z osobami, które zajmują się sprzedażą akumulatorów oraz przedstawicielami różnych firm. Spytajcie, co będzie jeśli np. do silnika 1.4 benzyna damy np. 70aH lub 100aH...
_________________
Wszystko o LPG: instalacja gazowa do samochodu
Powrót do góry
rafałskrzek

Stały Bywalec



Dołączył: 18 Paź 2008
Posty: 120
Skąd jesteś (miejscowość / region): Mińsk Maz
Posiadane auto: seat toledo II 1.9 TDI 1999
Piwa: 1/0
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 20:41
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Witam
jak kupi sie akumulator 70 Ah do silnika 1.4 to będzie można przejechać z kilometr na rozruszniku i nic więcej sie nie bedzie działo negatywnego. a od czego jest regulator napiecia w każdym alternatorze????? podam przykład aby uruchomić silnik diesla o pojemności ok 6 litrów i mocy 150 km potrzeba akumulator 190 Ah, a do 1.9 TDI 70 Ah a alternatory są takie same i bez problemu można ja zamienić a swoje informacje biorę z doświadczenia. ale możecie wierzyć ludziom spredającym akumulatory. pozdrawiam
Powrót do góry
altera

Stały Bywalec



Dołączył: 23 Lip 2008
Posty: 132

Posiadane auto: Palio 1.2 16V
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 21:01
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Jednym słowem napęd hybrydowy: rozrusznik + akumulator. Wystarczy tylko często doładowywać akumulator i mieć w zapasie kilka rozruszników na wymianę.
Ale tego pytania o regulator napięcia w kontekście całej wypowiedzi nie rozumiem.
_________________
...
Powrót do góry
fipe

Debiutant



Dołączył: 06 Sie 2008
Posty: 16

Posiadane auto: Volvo 850 2,5td 1997r; Seat leon 1,9td 2000r; Mercedes W201 2.0D 1987r;
Piwa: 0/0
Wysłany: Nie 11 Sty 2009, 22:02
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


rafałskrzek napisał:
Witam
jak kupi sie akumulator 70 Ah do silnika 1.4 to będzie można przejechać z kilometr na rozruszniku i nic więcej sie nie bedzie działo negatywnego. a od czego jest regulator napiecia w każdym alternatorze????? podam przykład aby uruchomić silnik diesla o pojemności ok 6 litrów i mocy 150 km potrzeba akumulator 190 Ah, a do 1.9 TDI 70 Ah a alternatory są takie same i bez problemu można ja zamienić a swoje informacje biorę z doświadczenia. ale możecie wierzyć ludziom spredającym akumulatory. pozdrawiam


6 litrów i 150 HP to ciekawa maszyna, powiedz jaka. Jakaś maszyna co potrzebuje tylko moment obrotowy?
Pasują tzn. mają takie same mocowanie? Kolejną rzeczą jest, że dużo producentów stosuje większe alternatory (prąd jest większy, obudowa taka sama) ten sam silnik np 1,9 TDI w leonie ma alternator 120A który jest też stosowany w VW transporterze 3,2 V6 231 HP, Jak również w Fordzie Galaxy 2,8 V6 204 HP,
LEON (1M1) 1.8 20V, 1999.11-> 1781 ccm, 125 HP ma alternator 90A i wygląda dokładnie tak samo dlatego zalecany jest mniejszy akumulator.
Wszystko idzie policzyć, napięcie jest znane prąd alternatora jest znany moce odbiorników w większości też. Więc do dzieła i liczyć jaki można dać akumulator największy.
Ja bym fabryki nie poprawiał bez wiedzy dlatego, że nie wiem długo będzie działał alternator na maksymalnym obciążeniu.

Regulator napięcia jak sama nazwa wskazuje reguluje napięcie (nie więcej niż 14,4V w rzeczywistości przy sprawnym akumulatorze jest ok 13,7V) a nie reguluje prądu.
Powrót do góry
marcin 82
Moderator

Auto Maniak



Dołączył: 28 Lip 2008
Posty: 2143
Skąd jesteś (miejscowość / region): KRA....
Posiadane auto: leon,1.6 16v AZD.LPG,2001r/ focus 2,0 tdci 2010 titanium
Piwa: 84/3
Wysłany: Sob 04 Gru 2010, 16:31
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


dziś z ciekawości sprawdziłem napięcie ładowania bo po tych pierwszych mrozach jak autko stało pod pracą to był lekki problemik z odpaleniem mimo że akumulator ma jakiś rok. Wyszło 14,18V a jak włączyłem światła mijania, przeciwmgielne, podgrzewanie szyby, nawiew na 4 to ładowanie spadło do 11,9V, trochę mnie to zmartwiło bo wydaje mi się że powinno być więcej, czy to wina regulatora, czy na wolnych obrotach to norma? Niestety nie miał mi kto dodać gazu żeby sprawdzić jak to wygląda na wyższych obrotach
Powrót do góry
Mroziu

Stały Bywalec



Dołączył: 19 Wrz 2010
Posty: 201
Skąd jesteś (miejscowość / region): Racibórz
Posiadane auto: BMW 39
Piwa: 5/2
Wysłany: Nie 05 Gru 2010, 13:07
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


To więc pytanie.
Mam Tolka 1.9TD
Mam Centre ale Ona juz nie domga,brak tego kopniecia przy rozruchu.
Oczko wskazuje naładowanie ale o pojemnosci juz nic nie mowi.
U poprzedniego własciciela auto długo stało,wiec i akus mogł juz wykorkowac.
Wiec jaki akumulator najlepiej kupic??
Powrót do góry
d3m0l

Debiutant



Dołączył: 06 Paź 2010
Posty: 16
Skąd jesteś (miejscowość / region): Jelenia Góra
Posiadane auto: Megane 1,4RN '98, Scenic 1,5DCI 106 -2006
Piwa: 1/0
Wysłany: Wto 04 Sty 2011, 14:51
Temat postu:

Akumulatory i prądy ładowania


Co prawda szukałem innych informacji ale podsumuję może w tym wątku z otwartym pytaniem na końcu.
Dobranie pojemności akumulatora do pojazdu wiąże się głównie z takimi wartościami jak:
1. Napięcie - co jest oczywiste bo wszystkie prawie samochody osobowe wykorzystują akumulatory 12V.
2. Pojemność - Co pozwala na odpowiednią ilość rozruchów i w miarę komfortową obsługę bez konieczności doładowywania.
3. Maksymalny prąd rozruchowy - parametr nie bagatelny trudno sobie wyobrazić odpalanie ciągnika siodłowego za pomocą akumulatora 45Ah.

Co do ładowania w czasie jazdy to rozróżniając sposób ładowania, doładowywanie (które występuje w pojeździe)0,1*Q20 podładowywanie 0,8*Q20, oraz ładowanie wyrównawcze 0,05*Q20[A], wiemy, że akumulator w samochodzie nigdy nie jest tak mocno ładowany jak na zewnątrz.

Różni producenci i różne konstrukcje powodują możliwość "upchnięcia" w takiej samej skrzynce 50Ah jak również 60Ah, są też pośrednie pojemności jak 55, 62, 64, 77Ah tak czy inaczej w większości samochodów napięcie ładowania musi się mieścić w określonych granicach dla ogniw 1,75 do 2,4 V, nowsze wytrzymują więcej niż dawne konstrukcje ze względu na lepsze materiały termoizolacyjne, są dzięki temu odporniejsze na przegrzanie "gotowanie" niż stare poczciwe Centry z socjalizmu.
Tzw. pojemność to prąd znamionowy oznaczający łopatologicznie ile prądu wyda nam akumulator do całkowitego rozładowania.
Ponieważ panuje unifikacja (jednakowe alternatory w różnych pojazdach często nawet z różnej pojemności silnikami) i wydajność Alternatorów w samochodach wielokrotnie przekracza zapotrzebowanie akumulatora to praktycznie samochód z akumulatorem 45Ah da radę naładować nawet 77Ah akumulator a próg ładowania (jakim prądem będzie ładowany) jest ustawiony w regulatorze napięcia (by go nie zagotować).
I tu mamy sedno sprawy, prąd ładowania wyrażany w [A] Amperach nie powinien przekraczać 10% pojemności czyli dla 45Ah to 4,5A dla 80Ah to będzie 8 A, wartości też oczywiście zależą od "marki" (czyt. jakości) akumulatora jego konstrukcji czy jest kwasowy czy nowocześniejszy "żelowy", i tak w trakcie jazdy dopiero po przekroczeniu ustawionych obrotów regulator "puszcza" napięcie doładowując akumulator.
Wniosek, jest taki, że na wolnych obrotach raczej nie doładujemy akumulatora, ale przynajmniej gazy zapracują, więc warto odpalać auto codziennie.
Zalety: Odpowiedź nasuwa się sama, zastosowanie akumulatora o zbyt dużej pojemności daje możliwość łatwiejszego rozruchu (ma większy max prąd rozruchowy) i większej ilości rozruchów.
Wady: Naładowanie zajmie znacznie więcej czasu, więc przy krótkich odcinkach drogi znacznie częściej będziemy musieli się "wspomagać", oraz ustawienie większego prądu ładowania spowoduje znacznie większe obciążenie silnika i co za tym idzie nieco podwyższone spalanie. (ta sama zasada co jazda bez świateł i na światłach czy włączonej dużej ilości odbiorników, piece Audio itp.)
W praktyce każdy akumulator z biegiem lat traci zarówno na wydajności max prądu rozruchowego jak i pojemności jednak nie zmienia się prąd ładowania ustawiony zwykle przez producenta samochodu w regulatorze napięcia i doborze odpowiedniej wielkości alternatora.
Więc aby stare 5 letnie akumulatory nie zaczęły nam się gotować pod koniec swojego żywota (lub co gorsza nie doszło do zwarcia), przekładki izolacyjne w akumulatorze stopniowo zaczynają przepuszczać by gwałtownie nie rósł opór aż w pewnym momencie następuje tak szybka wymiana elektronów, że któraś z płyt w szybkim czasie przestaje być Katodą (staje się obojętna) i jak w zużytej baterii ustaje proces chemiczny który wydawałoby się mógłby trwać w nieskończoność (ale tak jest tylko w teorii, i bajkach).
Zjawisko to często obserwowane jest w dobrych markowych akumulatorach gdy jeszcze wczoraj kręcił bardzo dobrze a dziś już wskazuje 10V. O ile nie nastąpiło tzw oberwanie celi to właśnie odpowiada za to fachowo zaprojektowana śmierć akumulatora.

I tak więc mamy: wielkie akumulatory wymagają większego spalania co odwrotnie czytelne oznacza większe silniki wymagają większych akumulatorów. Jednak w ramach niewielkich przeróbek jest tolerancja oznaczająca możliwość zastosowania nieco większych pojemności dla danego alternatora i ustawień regulatora napięcia, oraz w ramach tych samych pojemności można wybrać akumulator o lepszych parametrach i większym maksymalnym prądzie rozruchowym.

na koniec ciekawe pytanie dotyczące naładowania:
Akumulator nawet jak jest w 100% naładowany zawsze będzie pobierał jakiś prąd który już go co prawda nie ładuje, ale jednak zamyka obwód prostownika który dla 45..55Ah wykazuje ok 0,5A. Czy dla akumulatorów o większej pojemności jak w Dieslu 70..80 Ah w pełni naładowany akumulator nadal bierze bez końca 0,5A czy więcej ?
I jak się w tym wypadku zachowują akumulatory żelowe zwykle stosowane np. w przypadku gdy akumulator jest pod siedzeniem w kabinie czy mikroprocesorowy prostownik może przyjąć, że jeśli przez pół godziny nie spada pobór prądu i jest stały na minimalnym poziomie to akumulator jest w pełni naładowany ? Jak wiadomo samo napięcie nie jest jedynym parametrem wskazującym naładowanie akumulatora a w bezobsługowych raczej nie bada się poziomu gęstości cieczy (elektrolitu).
Powrót do góry
Radek73

Auto Maniak



Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 4345
Skąd jesteś (miejscowość / region): Szczecin
Posiadane auto: Leon Sport 1,9 TDI 110 KM
Piwa: 149/6
Wysłany: Wto 04 Sty 2011, 15:53
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Mroziu czyli od października sporo się zmieniło i nie kręci już ta Centra "jak ta lala"?
Wejdź na stronę Centry, tam masz kreator doboru akumulatora do modelu auta.
_________________
Powrót do góry
rhat

Czytelnik



Dołączył: 05 Wrz 2012
Posty: 1
Skąd jesteś (miejscowość / region): Wrocław
Posiadane auto: Seat Toledo, 1,9TDI 110 KM, 2000r.
Piwa: 0/0
Wysłany: Sro 05 Wrz 2012, 23:38
Temat postu:

Panowie pytanie od laika.


Kupiłem nowy akumulator do swojego Toledo. Koleżka, który mi go założył sprawdził ładowanie z alternatora. O ile dobrze pamiętam w zależności od tego jakie były obroty silnika i co pracowało w aucie (światła, klimatyzacja itp.), ładowanie wynosiło 12,5V. Mechanior ów, o którym piszę stwierdził, że to za mało i w ten sposób szybko zniszczę aku.
Może mnie ktoś oświecić, czy facet prawił mądrze, czy też po prostu szuka łosia, któremu "coś" naprawi i dzięki temu już będzie dobrze, a w jego kieszeni wyląduje przyjemna kwota?
Będę wdzięczny za opinię.
Powrót do góry
szymekgd

Auto Maniak



Dołączył: 18 Sie 2010
Posty: 1781
Skąd jesteś (miejscowość / region): Gdynia
Posiadane auto: Seat Toledo AFN
Piwa: 72/5
Wysłany: Czw 06 Wrz 2012, 15:07
Temat postu:

Re: ( Seat ) Ostrzeżenie dla osób kupujących nowy akumulator


Napiecie ladowania masz, a wlasciwie nie masz go, jest za niskie, czyli odbiorniki beda Ci rozladowywaly akumulator, sprawdz alternator.
http://www.akumulator.pl/baza-wiedzy/ekspert-exide-radzi/ile-wynosi-wlasciwe-napiecie.html
_________________
pozdr. Michal
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
   Forum SEAT Forum Strona Główna -> ( Seat ) Dyskusje ogólne Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1





 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Popularne dyskusje w dziale: ( Seat ) Dyskusje ogólne


SeatIbiza

27 900

2017r.

177 000 km

pomorskie

SeatAltea

12 900

2004r.

214 460 km

mazowieckie

SeatIbiza

13 800

2009r.

250 000 km

pomorskie

SeatLeon

65 900

2017r.

87 000 km

śląskie

SeatAltea XL

10 900

2007r.

346 000 km

mazowieckie





Powered by phpBB © 2001, 2006 phpBB Group



Partnerskie fora dyskusyjne: Klub Seata Ibiza   



Serwis partnerski portalu www.auto.plSamochody to nasza pasja
Copyright © Profit 2003 - 2024 Created by idealneT and OM System