ESP - układ stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętu. Układ zaczyna korygować tor jazdy przez przyhamowywanie odpowiednich kół jeżeli samochód zaczyna zacieśniać zakręt lub jest wynoszony na zewnątrz zakrętu i jednocześnie kierowca nie naciska na pedał hamulca. Działanie ESP - na bardzo śliskich nawierzchniach może być "głupszy" od wprawnego kierowcy.
Działanie ESP także sygnalizowane jest migającą żółtą kontrolką na desce rozdzielczej oraz słyszalnym "chrupaniem" z poszczególnych kół.
System ESP nie zmieni praw fizyki i w przypadku zadziałania za dużej siły odśrodkowej wynikającej ze zbyt szybkiego przejazdu w ostrym zakręcie, gdy przekroczony zostanie margines bezpieczeństwa nawet elektroniczny pomocnik nic nie pomoże.
ESP wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym jednoczęśnie wyłączony zostanie TCS.
Posiadanie systemu każdego z systemów elektronicznych łącznie z ESP nie zwalnia nas z myślenia i przewidywania sytuacji drogowych.
TCS - jest to układ zapobiegający zerwaniu przyczepności kół napędowych podczas przyspieszania. Realizowane jest to przez wyrównywanie momentu obrotowego na osiach napędowych, podobnie jaw w systemie EDS, oraz przez zmniejszenie momentu napędowego silnika. Działanie TCSu sygnalizowane jest żółtą kontrolką (trójkąt z wykrzyknikiem) migającą na desce rozdzielczej. TCS współpracuje z EDS, a powyżej 30km/h jest to jedyny stystem poprawiający trakcję samochodu.
TCS redukuje moment obrotowy poprzez gwałtowne ujęcie gazu (tak w uproszczeniu).
Negatywnym zjawiskiem TCSu jest sytuacja, gdy w momencie bardzo szybkiego przyśpieszania na śliskiej nawierzchni system ten chwilowo przymuli samochód tak znacznie, że tracimy niemal całą moc (opis w uproszczeniu).
Używając TCS uważać należy podczas wyprzedzania na śliskiej nawierzchni, system ten może w nieprzewidziany sposób wydłużyć czas przebywania na przeciwnym pasie w sytuacji, w której chcemy manewr wyprzedzania wykonać szybko, a pod kołami przyczepność jest kiepska.
Podczas zabaw z tzw. ręcznym system ten może bardzo przeszkadzać i prowadzić w skrajnych przypadkach do uszkodzenia (blacharskiego) samochodu gdyż zgodnie ze znaną nam wszystkim zasadą w momencie wprowadzenia tyłu samochodu w poślizg kontrolowany oprócz kontry kierownicą należy dodać gazu aby samochód mógł wyprowadzić się sam z poślizgu w przypadku bardzo śliskiej nawierzchni oprócz kontry kierownicą przy zadziałaniu TCSu być może nie będziemy mogli dokonać przyśpieszenia i dla mniej wprawionych w tych zabawach może się to skończyć obrotem wokół własnej osi.
TCS - wyłączamy przyciskiem na tunelu środkowym (obok hamulca ręcznego).
Dołączył: 06 Sie 2011 Posty: 1 Skąd jesteś (miejscowość / region): Częstochowa Posiadane auto: Seat Leon 1.9 TDI 2002 rok
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 06 Sie 2011, 00:27
Temat postu:
TCS leon 1.9 TDI
Ja miałem ostatnio taki przypadek. jechałem seatem Leon 1.9 TDI z 2002 roku Na prostej drodze i suchej nawierzchni chciałem przyspieszyć. po chwili zapaliła mi się kontrolka w kształcie trójkąta z wykrzyknikiem i tak jakby strzałką prawie że dookoła. Sprawdziłęm że chodzi o tcs lub esd w moim przypadku raczej tcs. po kilku sekundach silnik stracił na mocy i po chwili zgasł. czym to może być spowodowane i czy można to jakoś obejść??
Dołączył: 05 Gru 2010 Posty: 118 Skąd jesteś (miejscowość / region): mazowsze Posiadane auto: Leon
Piwa: 9/3
Wysłany: Sob 06 Sie 2011, 10:06
Temat postu:
Re: ( Seat Leon ) problem tcs czy esp
mats85kontrolka tcs nie zawsze oznacza, że chodzi o antypoślizg. Bardzo często ta kontrolka sygnalizując błędy. Obstawiam, że i w Twoim przypadku też tak było. Podepnij auto pod kompa i zobacz błędy.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Seat Leon ) Elektronika/Elektryka/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.