Witam.
Mam OGROMNĄ prośbę, może ktoś sam podłączał światła do jazdy dziennej typu LED.
Nie wiem pod jaki bezpiecznik podłączyć plus ze stacyjki. Próbowałam już chyba wszystkie i nie dokońca to działa prawidłowo. Świecą po przekręceniu kluczyka, ale jak zapalę światła pozycyjne to nie gasną całkowicie, tzn. dokładnie to jak silnik pracuje. Jak silnik wyłączony to światła gasną całkowicie, ale jak silnik pracuje to nie gasną, tylko trochę przygasają. Czyli coś nie tak.
Można prosić o wskazanie gdzie podłączyć ten plus.
Seat Altea 2005 1,9 tdi 105 KM
Z góry dziękuję.
Dołączył: 18 Lip 2009 Posty: 477 Skąd jesteś (miejscowość / region): Polska Posiadane auto: była Altea 1,9tdi 2009 jest VW Sportsvan 2016; Mii 2014
Piwa: 21/0
Wysłany: Pią 27 Mar 2015, 12:29
Temat postu:
Re: światła LED
kojoto3 napisał:
Witam.
Mam OGROMNĄ prośbę, może ktoś sam podłączał światła do jazdy dziennej typu LED.
Nie wiem pod jaki bezpiecznik podłączyć plus ze stacyjki. Próbowałam już chyba wszystkie i nie dokońca to działa prawidłowo. Świecą po przekręceniu kluczyka, ale jak zapalę światła pozycyjne to nie gasną całkowicie, tzn. dokładnie to jak silnik pracuje. Jak silnik wyłączony to światła gasną całkowicie, ale jak silnik pracuje to nie gasną, tylko trochę przygasają. Czyli coś nie tak.
Można prosić o wskazanie gdzie podłączyć ten plus.
Seat Altea 2005 1,9 tdi 105 KM
Z góry dziękuję.
Trudno zgadnąc jaki tam masz moduł przy tych dziennych.
Jeśli masz tam trzy kable i moduł działajacy na różnicy napięcia akumulatora to powinien być podłączany tak :
- do masy
+ świateł wprost do akumulatora
trzeci kabel sterujacy + podłączany do plusa świateł pozycyjnych
Normalne działanie: przekręczaz kluczyk światła dzienne nie świecą, odpalasz samochód i po chwili zapalają się - wszytsko przy wyłączonych pozycyjych. Włączasz pozycjne - dzienne gasną.
Zasada działania takiego modułu sterowania jest taka, że moduł mierzy napięcie na akumulatorze i zapala dzienne wtedy gdy napięcie na nim wzrośnie do ok. 14 V tj. do wartosci prawidłowego napięcia ładowania akumulatora.
Jesłi masz objawy, ze przygasają to albo coś źle podłączone albo moduł uszkodzony albo moduł wymaga innego sposobu podłączenia, ale są też takie moduły, które po włączeniu pozycyjnych jedynie ograniczają napiecie na dziennych przez co świecą słabiej, a nie całkowicie gasną.
LED-Y świecą przy napięciu 12V, podłączałem zewnętrzny automat i efekt był taki sam. A najdziwniejsze jest że np jak sygnał z białego kabla nie podłączę do postojówek tylko np pod ten sam bezpiecznik co czerwony kabel od LED-ów to LED-y się wyłączą, także na uruchomionym silniku. Czyli tak jakby z postojówek był za słaby sygnał.
Ja zastosowałem kondensator 4,7 uf 25 v , bo akurat znalazłem w necie info na ten temat. Ja zrobiłem tak: połączyłem oba białe kabelki razem od LED-ów i do jednej postojówki, potem trzeba podłączyć na biały kabelek diodę prostowniczą skierowaną od strony postojówek, czyli przecinamy biały kabelek i lutujemy diodę anoda od strony postojówki, a katodą od strony LED-ów. Później kawałeczek za diodą prostowniczą od strony LED-ów po stronie katody lutujemy kondensator (nie przecinamy kabelka białego tylko do niego dolutuwujemy) plusem, a do minusa kondensatora przylutować kabelek, który łączymy z czarnym kablem od LED-ów (minus) do masy. Mam nadzieję że dobrze wytłumaczyłem. Kondensator można zastosować o mniejszej pojemności wtedy czas przełączenia będzie szybszy, u mnie trwa to parę sekund, czyli po powrocie s postojówek trzeba trochę poczekać (5 sekund) aż LED-y znowu się zapalą, ale całość działa więc narazie tak zostawiłem.
Podobnie jak koledzy wcześniej, miałem ten sam problem, światła LED dzienne działają OK do momentu włączenia silnika, wtedy po włączeniu świateł mijania jedynie przygasają (oczywiście, dotyczy własnoręcznie montowanych, chińskich LED'ów).
Najpierw próbowałem obniżyć napięcie diodami prostowniczymi (każda to 0,6 V mniej), żeby uzyskać odpowiedni spadek napięcia sterującego wyłączenie. Efekt żaden.
Później, korzystając z rad kolegów z forum, stworzyłem układ z kondensatorem elektrolitycznym - efekt mizerny - światła przygasały bardziej bądź "mrugały" w zależności od wartości pojemności.
Zacząłem się zastanawiać i prawdopodobnie zrozumiałem problem. Otóż obwody świateł są (tak tutaj czytałem) sprawdzane na wypadek przepalenia żarówki, wtedy zapala się kontrolka wymiany, najwyraźniej kontrola realizowana jest niewielkim prądem zmiennym. Niestety (prawdopodobnie - nie mierzyłem) jest go na tyle sporo, żeby zaburzyć pracę sterowania LED'ów, które wymagają niewielkiego prądu (kilkanaście mA) do rozpoczęcia pracy. Licha, chińska elektronika, nie jest w stanie go odfiltrować i led zaczyna świecić. To tylko domysły ale...
W ten sposób nie da się ustalić prawidłowej wartości pojemności kondensatora, bo każdy układ sterujący ledami jest trochę inny, no i nie znamy częstotliwości napięcia próbkowania - wtedy to (może) udało by się policzyć tą pojemność.
Z tego względu najlepszym, pewnym wyjściem jest zastosowanie przekaźnika i podanie '+' na wejście układu sterującego światłami z innego, nie dozorowanego obwodu.
Tak zrobiłem, przekaźnik za 10 PLN kupiłem na allegro. Pobiera 1 W - to nie będzie miało wpływu nawet przy długim postoju (jest włączony przy włączeniu świateł postojowych). Wreszcie dział jak należy i myślę, że w miarę zrozumiale udało mi się wyjaśnić dlaczego jednak taka opcja jest najlepsza.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Seat Altea ) Elektronika/Elektryka/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.