Jako, że niedawno udało mi się dopaść licznik z pełnym FISem (duży wyświetlacz) do mojej Altei, oraz lubię udoskonalać moje autko postaram się w krótkim poradniku zdać relację z wymiany licznika
Co nam będzie potrzebne?
1. Licznik z pełnym FISem (mój pochodzi z Leona)
2. Torx T 15
3. Laptopa z oprogramowaniem (VAG-K+CAN Commander, oraz VAG CAN Professional lub VCDS)
4. Kod do radia fabrycznego
5. Trochę chęci i czasu
Zaczynamy od zgrania obszaru Immo ze starego licznika. W tym miejscu zapisany jest nr VIN samochodu, nr transpondrów kluczyków oraz nr PIN. W tym celu podłączamy laptopa z programem VAG-K+CAN Commander (w moim przypadku wersja 1.4 CHINA). Włączamy zapłon, uruchamiamy program, wybieramy 07 Kombi > Open Channel > Instrument/Immobilizer > Read/Write IMMO data > Read. Po odczytaniu pamięci powinien nam ukazać się m.in. VIN, PIN, nr transponderów kluczyków i kilka dodatkowych informacji.
Klikamy Save i zapisujemy plik na dysku komputera. Wyłączamy zapłon.
Przystępujemy do demontażu starego licznika. W tym celu maksymalnie opuszczamy kierownicę oraz ją wysuwamy do siebe, pozwoli nam to na odkręcenie dwóch śrubek od osłony licznika.
Wyjmujemy osłonę. Licznik przykręcony jest czterema śrubkami,
odkręcamy, pociągamy licznik do siebie i wyjmujemy go.
Wkładamy nowy licznik. Wszystkie czynności wykonujemy w kolejności odwrotnej Należy też wymienić przycisk/pokrętło, ponieważ w Leonie jest ono krótsze.
Po złożeniu wszystkiego ponownie podłączamy laptopa z programem VAG-K+CAN Commander, włączamy zapłon. Na liczniku w miejscu przebiegu dziennego (trip) będzie widniał napis SAFE, czyli mamy blokadę zapłonu oprócz tego będzie świecić się kontrolka ESP - nie działa, oraz wspomaganie działa "na pół gwizdka" świeci się ikonka żółtej kierownicy. Uruchamiamy program i na wszelki wypadek z nowego licznika zczytujemy pamięć Immo (procedura taka sama jak przy starym liczniku). Następnie musimy wgrać dane ze starego licznika do nowego. Wybieramy 07 Kombi > Open Channel > Instrument/Immobilizer > Read/Write IMMO data > Open > podajemy ścieżkę do pliku odczytanego ze starego licznika > Write > Zamknij. W pamięci Immo zostanie zapisany VIN, PIN, kluczyki. Teraz uaktualniamy przebieg. Klikamy "Read current odometer value" nastąpi odczytanie bieżącego przebiegu. W polu "New odometer value" wpisujemy przebieg ze starego licznika i klikamy "Change odometer". Zamykamy program.
Teraz uruchamiamy program VAG CAN Professional lub jak ktoś posiada VCDS, kasujemy błędy i przeprowadzamy adaptację w sterowniku ABS 03, czyli czujniki G200, G201, G85 oraz robimy adaptację czujników wspomagania kierownicy w sterowniku 44 - G85 ponownie, ogranicznik skrętu. W posiadanym przeze mnie VAG CAN Professional jest coś jakby asystent ułatwiający przeprowadzanie adaptacji, czyli podążamy zgodnie z jego wskazówkami . Dla posiadaczy VCDSa podaję procedury adaptacyjne zapożyczone z innego forum:
Czujnik przyspieszeń bocznych (G200)
[Select]
[03 - Brake Electronics]
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole , wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 m/s2.
[Done, Go Back]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 063
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole 2, wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 m/s2.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Czujnik ciśnienia hamulców 1 (G201)
[Select]
[03 - Brake Electronics]
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -8.0 a +8.0 bar.
[Done, Go Back]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 066
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 005
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -3.8 a +3.8 bar.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Czujnik kąta skrętu kierownicy (G85)
Wymagania:
Uruchom silnik.
Obróć kierownicę 1 obrót w prawo a następnie 1 obrót w lewo.
Przejedź krótki dystans po linii prostej na równym podłożu nie szybciej niż 20 km/h (kilka metrów wystarczy).
W momencie jak masz kierownicę prosto zatrzymaj się nie zmieniając pozycji kierownicy (koła na wprost).
Pilnuj aby kierownica nie skręciła się.
Nie gaś silnika.
Napięcie w układzie minimum 12,0 V.
[Select]
[03 - Brake Electronics]
[Coding-II - 11] lub (jeśli Coding-II niedostępne)
[Security Access - 16]
Wprowadź 40168, umożliwia dostęp do basic setting.
[Do it!]
[Basic Settings - 04]
Group 060
[Go!]
Aktywuj Basic Setting.
[ON/OFF/Next]
Po prawidłowym wykonaniu basic setting, pole 2 winno wskazać "OK".
[Done, Go Back]
Aby się upewnić że basic setting wykonano prawidłowo, sprawdź czujnik ponownie.
[Measuring Blocks - 08]
Group 004
[Go!]
Sprawdź pole 1, wartość musi być pomiędzy -1.5 a +1.5 °.
[Done, Go Back]
[Close Controller, Go Back - 06]
Adaptacja krańcowego położenia kierownicy
(Silnik cały czas w ruchu)
Trzymaj kierownicę do jazdy na wprost (±10°)przez minimum 5 sekund.
Obracaj kierownicą w lewo aż do oporu i przytrzymaj na końcu przez sekundę.
Obracaj kierownicą w prawo aż do oporu i przytrzymaj na końcu przez sekundę.
Wyprostuj i trzymaj kierownicę do jazdy na wprost (±10°).
Wyłącz silnik i zapłon.
Włącz zapłon.
Poczekaj 5 sekund.
Kontrolka wspomagania kierownicy powinna zgasnąć. Jeśli nie, wykonaj krótką jazdę próbną.
Pozostaje jeszcze wpisanie kodu do radia, ustawienie zegara w liczniku i...
cieszyć się nowym licznikiem
Ze względu na to, że mój licznik pochodzi z Leona podświetlenie cyfr w nim jest koloru białego. W wolnym czasie chyba go wymienię na czerwony (jakoś się przyzwyczaiłem ) ale na razie zostaje tak jak jest _________________ Tak, mam VCDSa
Ostatnio zmieniony przez seataltea dnia Pon 24 Gru 2012, 19:33, w całości zmieniany 1 raz
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
A dziękować, dziękować
Będe walczył jeszcze z licznikiem, może uda mi się na nim wyświetlić jakieś informacje z radia bo w miejsce fabrycznego radia włożyłem RNS-300 z Passata B6. _________________ Tak, mam VCDSa
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
Jeśli chodzi o samą kalibrację czujnika skrętu to u mnie wystarczyło zrobić to tak:
-koła na wprost
-uruchomić silnik
-skręcić na max. w lewo i przytrzymać 1s
-wyprostować koła
-skręcić na max. w prawo i przytrzymać 1s
-wyprostować koła i pomalutku przejechać kilkanaście metrów
u mnie po tej operacji wspomaganie zatrybiło bez interfejsu
A co do adaptacji przy pomocy VAG K+CAN COMMANDER 1.4 szczerze mówiąc nie wiem, nigdy nie próbowałem, używam VAG CAN Professionala, jest łatwiejszy w użyciu i w języku polskim _________________ Tak, mam VCDSa
Dołączył: 25 Sty 2013 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SEAT ALTEA XL 1.4 TSI 2008
Piwa: 0/1
Wysłany: Pią 25 Sty 2013, 20:27
Temat postu:
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
Witam,
we wrześniu zrobiłem taką samą zamianę tylko, że na licznik od diesla . Wszystko niby ok, ale nie wyświetla mi się MAIN MENU licznik jest cały czas w MFD.
Czytałem, że może to być winą cienkiego Bordnetz-a lub komfortu.
Możesz napisać jakie masz numery tych modułów?
Ja mam:
licznik - 1P0 920 840 C
Bordnetz- 3C8 937 049 E - mam jeszcze z końcówką AJ ale go nie podłączałem
komfort - 1K0 959 433 BT
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
Napewno Bordnetz mam ten sam co Ty, licznika i komfortu pewien nie jestem (przy następnym podpięciu pod komputer muszę sobie w końcu zapisać numery sterowników ) ale to chyba nie ich wina, że nie możesz wejść w menu. A napisz jak wchodzisz w menu? Należy na prawej manetce przytrzymać przycisk "w górę" lub "w dół" _________________ Tak, mam VCDSa
Dołączył: 25 Sty 2013 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SEAT ALTEA XL 1.4 TSI 2008
Piwa: 0/1
Wysłany: Pią 25 Sty 2013, 23:36
Temat postu:
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
Licznik cały czs siedzi w podmenu MFD, ustawienia np ostrzeżenia o przekroczeniu prędkości - wciskam przycisk pod manetką, przyciskiem +/-na manetce ustawiam zadaną prętkość i wciskam przycisk pod manetką, pomiędzy pozostałymi funkcjami w tym menu poruszam sie +/- ale nie wiem jak wyjść z MFD żeby wejść np w SETUP. Czy ty robisz to dłużej przytrzymując +/-?
Dołączył: 25 Sty 2013 Posty: 3 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: SEAT ALTEA XL 1.4 TSI 2008
Piwa: 0/1
Wysłany: Sob 26 Sty 2013, 21:18
Temat postu:
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
Witam,
no i MAIN MENU się objawiło , licznik wymieniłam i zakodowałem bez problemu a wykrzaczyłem się na tak prostej sprawie jak jego obsługa .
Wielkie dzięki za pomoc, piwko się należy
Dołączył: 18 Mar 2013 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Altea 1.4 TSI
Piwa: 0/0
Wysłany: Pią 22 Mar 2013, 16:08
Temat postu:
Gratuluję wiedzy
Mam taki problem w mojej Altei świeci się kontrolka hamulca ręcznego. Tzn po uruchominiu silnika a w zasadzie tylko przekręceniu kluczyka w stacyjce po około 10s zaczyna migać kontolka chamulca ręczengo + wydaje 3 dźwieki. Serwis autoryzowany stwierdził że trzeba wymienić zegary bo sprawdzili czujniki i wszysko jest podobno ok. Podpinali podobno inne zegary i było dobrze. Wierzyć mi się nie chce bo z tego co tu kolega opsiał to aby podpiąć inne zegary to trzeba się nieźle naprawować. Może ktoś ma jakiś pomysł co to może być?
Re: ( Seat Altea ) Wymiana licznika w Seacie Altea
W sumie nie musieli go kodować, skoro piszesz, że wystarczy przekręcić kluczyk. Mogli włożyć tylko nowy licznik a z tym nie ma dużo roboty
Nie spotkałem się jescze z takim problemem, według instrukcji "pikanie" pojawia się w przypadku zaciągniętego ręcznego i przekroczeniu chyba 6km/h a jaki masz stan klocków (o ile jest czujnik) i poziom płynu hamulcowego? _________________ Tak, mam VCDSa
Dołączył: 18 Mar 2013 Posty: 2 Skąd jesteś (miejscowość / region): Kraków Posiadane auto: Altea 1.4 TSI
Piwa: 0/0
Wysłany: Pon 25 Mar 2013, 12:30
Temat postu:
problem zegarami
Poziom płynu hamulcowego jest ok. Wyciagałem czujnik i pływak podnosiłem do góry i było to samo. Tak w instrukcji jest napisane że po przekroczeniu 6km na godzinę włącza się kontrolka i dżwięk. Zrobiłem tak ale był to inny dźwięk niż ten który mam obecnie. Dodatkowo na samochodzie kolegi po takim samym teście dźwięk ustawał jak ręczy się opuściło a umnie dalej coś dzwoniło i kontrolka miga.
Nie wiem czy są czujniki zużycia okładzin. Tak czy inaczej okładziny są w bardzo dobrym stanie (zostało jescze prawie 1cm) bo auto ma przejechane dopiero ~32tys w tym sporo w trasie.
Na koniec dodam że zostawiłem go na noc na zaciągnietym ręcznym i nastepnego dnia kontrolka przestała sama z siebie świecić. Pierwszy raz takie cuda widzę aby samo coś się naprawiło. Niestety przy okazji okazało się że przez te zamiany zegarów rozkodowało się radio i znów muszę jechać do tego cholernego serwisu bo jakoś SEAT nie dał mi kodu do radia. Twierdzili że można odpiąć zasilanie i z radiem nic się nie stanie.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Seat Altea ) Manuale
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.