Dołączył: 13 Gru 2012 Posty: 129 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Seat Toledo III 1.9 105KM BXE 2006
Piwa: 5/3
Wysłany: Wto 12 Lip 2016, 08:28
Temat postu:
Podwyższone obroty i włączone wentylatory chłodnicy - BXE
Cześć,
od (również do) niedawna miałem problem z obrotami skaczącymi do 1050-1100/min na biegu jałowym i włączającymi się wentylatorami chłodnicy (na I biegu). Delikatne przegazowanie auta zazwyczaj na chwilę powodowało powrót obrotów do nominalnej wartości. Rzecz pierwotnie działa się na nagrzanym silniku, a po pewnym czasie niezależnie od jego temperatury.
Temat często poruszany w sieci, ale raczej niewielu autorów dzieli się rozwiązaniem. Udało mi się wczoraj rozwiązać problem, więc podzielę się wiedzą z Wami i dam kilka wskazówek. Problemem u mnie był spadek napięcia ładowania, przez co sterownik ECU podnosi obroty silnika, żeby utrzymać napięcie ładowania, a przy okazji włącza wentylatory chłodnicy, żeby nie dopuścić do przegrzania silnika.
U mnie napięcie ładowania wynosiło 13,85 +/- 0,25V- teoretycznie OK, choć mało stabilne. Wydaje mi się jednak, że multimetr jest zbyt wolnym i mało czułym urządzeniem, żeby zaobserwować na nim subtelne skoki napięcia. Poniżej pierwotnie zmierzone spadki napięcia na połączeniu:
a) alternator (szpilka) - akumulator (słupek "+") - 150mV
b) alternator (obudowa) - akumulator (słupek "-") - 30mV
Kolejność diagnostyki:
1. połączenia alternator - akumulator oraz połączenia alternator - silnik / silnik - akumulator - do gruntownego wszystkie połączenia, również te pod airbox'em. Do zabezpieczenia połączeń elektrycznych koniecznie należy użyć wazeliny technicznej, smaru silikonowego, miedzianego lub czegoś podobnego.
2. czujnik cieczy G62 - u mnie po przejechaniu 15 km w gęstym ruchu ulicznym, w temperaturze otoczenia około 34*C, wskazania na licznikach wynosiły 90*C, a w VCDC 78*C. Co ciekawe, wartość ta raczej nie wzrastała, niezależnie od obciążenia. Czujnik przy tych parametrach jest OK.
3. koło pasowe alternatora - czy sprzęgło jednokierunkowe nie blokuje się. Wystarczy, że ktoś wyłączy silnik, a druga osoba sprawdzi, czy łopatki w alternatorze kręcą się jeszcze przez chwilę od wyłączenia. Jeżeli tak, to jest OK.
Tolek w liczbach (bieg jałowy, wyłączone wszystkie odbiorniki):
1. pobór prądu przez wentylatory chłodnicy przy teście wywołanym z VCDS, mierzony na bezpieczniku w komorze silnika (trzeci bezpiecznik od lewej na przedniej, pionowej ścianie obudowy - wartość 50A), wynosił max. do 16A
2. spadek napięcia po oczyszczeniu styków wygląda następująco:
a) alternator (szpilka) - akumulator (słupek "+") - 40mV
b) alternator (obudowa) - akumulator (słupek "-") - 30mV
3. napięcie ładowania po oczyszczeniu styków - 14,15V~+/- 0,05V
I mała wskazówka - w sieci jest dużo opisów, że wymiana łożyska, czy koła pasowego alternatora rozwiązała problem. Jednak, gdy się zastanowimy, to do tych czynności zdejmujemy alternator, czyli de facto, przy ponownym jego montażu poprawiamy połączenia elektryczne, które pierwotnie mogły być przyczyną problemu. Zatem, diagnostykę zaczynamy od najprostszych czynności, a co najważniejsze - bezkosztowych.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Seat Toledo ) Elektryka/Elektronika/Komunikaty.
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.